Jakie parametry mają znaczenie dla materiału, jakim jest pianobeton? Gęstość z pewnością jest jednym z najważniejszych, bo decyduje o ciężarze, nośności, izolacyjności termicznej i o tym, czy mieszanka sprawdzi się na stropodachu, pod posadzką, jako podbudowa drogi czy torowiska. W WAJM produkujemy pianobeton w szerokim zakresie: 400–1400 kg/m³, o wytrzymałości 1–10 MPa i współczynniku λ od 0,05 W/mK, co pozwala precyzyjnie dobrać mieszankę do konkretnego zadania na budowie.

Dlaczego gęstość pianobetonu to klucz do projektu?

Im niższa gęstość pianobetonu, tym mniejszy ciężar własny i lepsza izolacyjność cieplna; wraz ze wzrostem gęstości rośnie z kolei wytrzymałość na ściskanie oraz moduł sprężystości.

W Strefie architekta WAJM znajdziesz zestawienie typów pianobetonu (400–1400 kg/m³) z minimalnymi wytrzymałościami (od 0,6 do 6,3 MPa) i orientacyjnymi współczynnikami λ (ok. 0,05–0,29 W/mK) – to praktyczna ściąga przydatna na etapie wstępnego doboru materiału do konkretnego zastosowania.

Dobór gęstości pianobetonu do potrzeb realizacji

Dobór mieszanki należy zacząć od sprecyzowania jej roli w całym układzie. Gęstość pianobetonu wpływa zarówno na masę konstrukcji, jak i na jej zdolność do przenoszenia obciążeń. Lżejsze zakresy sprawdzają się tam, gdzie liczy się odciążenie konstrukcji, cięższe – w miejscach wymagających większej nośności i sztywności.

Oferujemy różne gęstości pianobetonu, które dobiera się do potrzeb konkretnej inwestycji:

  • 400 kg/m³ – stropodachy (niskie obciążenie własne, dobra izolacyjność);

  • 500–600 kg/m³ – posadzki, płyty fundamentowe (jednorodna, monolityczna warstwa pod wylewki i ogrzewanie podłogowe);

  • 600–800 kg/m³ – stabilizacja gruntu, wypełnienia (wyrównanie terenu, ograniczanie osiadania);

  • 800–1000 kg/m³ – podbudowa parkingów, dróg rowerowych (mrozoodporność i termoizolacyjność pianobetonu rozwiązuje problem przemarzania gruntu, a w efekcie – pękania nawierzchni);

  • 1000–1200 kg/m³ – podbudowa dróg i placów manewrowych (pianobeton o gęstości dobranej do warunków panujących w miejscu docelowym, zastosowany jako wytrzymała i lekka podbudowa, sprawdzi się również na terenach o niskiej nośności);

  • 1200–1400 kg/m³ – podbudowa torowisk, płyt lotniskowych (zwiększona wytrzymałość i sztywność układu również w strefach podatnych na osiadanie; zastosowanie odpowiedniej gęstości pianobetonu eliminuje ryzyko zapadania się nawierzchni).

Warto pamiętać, że gęstość pianobetonu to nie jedyny parametr decydujący o trwałości: układ warstw, grubość, podłoże i odwodnienie są równie ważne. Dlatego konieczne jest poprzedzenie doboru rozpoznaniem warunków gruntowo-wodnych i obciążeń, zaprojektowaniem właściwej geometrii oraz drenażu, a także uzgodnieniem parametrów mieszanki z wykonawcą i producentem.

Dobór gęstości w praktyce – przykładowe realizacje WAJM

  • Cinema City – wymiana ciężkiego betonu na pianobeton PB 600.
    W przebudowie wielopoziomowego parkingu kluczowe było odciążenie osłabionej konstrukcji. Zastąpienie tradycyjnego betonu pianobetonem PB 600 pozwoliło „zdjąć” z poziomów ok. 500 ton. Na pianobetonie ułożono hydroizolację oraz kostkę 6 cm. W tym przypadku właściwie dobrana gęstość pianobetonu przełożyła się bezpośrednio na bezpieczeństwo i żywotność obiektu. (Cinema City)

  • IKEA – PB 500 (parking) i PB 800 (droga pod asfalt).
    Nadbudowa stropów nad parkingiem podziemnym łączyła sprzeczne wymagania: duże obciążenia użytkowe i konieczność ograniczenia ciężaru konstrukcji. Dlatego zastosowano PB 500 na parkingu (niższa masa) oraz PB 800 pod drogę o nawierzchni asfaltowej (wyższa nośność). To modelowy przykład, jak w obrębie jednej inwestycji stosuje się pianobeton o różnych gęstościach. (IKEA)

  • Przedwojenne kamienice (m.in. w Wałbrzychu, Poznaniu, Wrocławiu) – PB 500 do wzmocnienia i wyrównania stropów.

W historycznych kamienicach z drewnianymi stropami (ograniczona nośność) wykonano izolację termiczną i akustyczną oraz wzmocnienie i wyrównanie stropów. Zaimpregnowano i zaizolowano belki stropowe, przestrzenie między nimi wypełniono pianobetonem o gęstości 500 kg/m³, a całość przykryto 5–6 cm warstwą wyrównującą z pianobetonu PB 1000. Rozwiązanie umożliwiło zastosowanie współczesnych technologii posadzkarskich i wyeliminowało konieczność kosztownej wymiany stropów. (Przedwojenne kamienice)

  • Estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim – PB 1300 do wypełnień konstrukcyjnych.

Podczas gruntownego remontu ponad 150-letniej estakady kolejowej zastosowano pianobeton o gęstości 1300 kg/m³ w ilości ponad 5000 m³. Materiał posłużył do wypełnienia przestrzeni między nowymi przęsłami żelbetowymi a torowiskiem, zapewniając jednorodne podparcie i stabilizację bez nadmiernego dociążania konstrukcji.

Dobór gęstości pianobetonu najlepiej przeprowadzać ze wsparciem fachowców. Nasi pracownicy pomagają dopasować parametry mieszanki do funkcji, jaką ma pełnić, warunków gruntowych oraz dopuszczalnych obciążeń, co gwarantuje powtarzalną jakość, w pełni przewidywalny efekt końcowy oraz bezproblemowy odbiór robót.