Budowa rafinerii w Bangladeszu to projekt wyjątkowy, nie tylko z uwagi na jego skalę, ale przede wszystkim ze względu na innowacyjne podejście do problemów inżynieryjnych i geotechnicznych wynikających z bardzo trudnych warunków gruntowych. W delcie Gangesu, gdzie nośny grunt znajduje się dopiero na głębokości około 100 metrów pod powierzchnią terenu, wyzwania były ogromne. Odpowiedzią na nie było zastosowanie pianobetonu – materiału, który pozwala zbudować stabilną konstrukcję nawet w tak specyficznych warunkach. Nasza firma była zaangażowana w doradztwo i konsultacje, co umożliwiło sprawną realizację całego projektu.
Rafineria na pianobetonie
Aby umożliwić realizację projektu rafinerii w Bangladeszu, konieczne było zbudowanie płyty o imponujących wymiarach 40 m x 40 m i grubości 8 metrów. Tę masywną, stabilną konstrukcję wykonano z pianobetonu, który doskonale sprawdził się w bardzo trudnych warunkach. Po zastygnięciu masy, która wylewana jest na miejscu zabudowy, w jej strukturze zostają uwięzione pęcherzyki powietrza. Dzięki temu całość jest bardzo lekka i nie dociąża nienośnego gruntu w delcie Gangesu – a wszystko to bez kompromisów na rzecz trwałości i stabilności konstrukcji.
Pianobeton jest ponadto odporny na działanie wody, ściskanie i duże obciążenia. Wszystkie te właściwości sprawiły, że wykonana z niego płyta, na której stanął cały kompleks rafinerii i wszystkie jej zabudowania, z powodzeniem służy jako stabilny i wytrzymały fundament.
Drogi dojazdowe i place manewrowe
Pianobeton posłużył nie tylko do skonstruowania płyty, na której posadowiona została rafineria. Wymagające, specyficzne warunki gruntowe w delcie Gangesu sprawiły, że również cała infrastruktura towarzysząca musiała sprostać dużym wyzwaniom. Z tego powodu pianobeton został użyty także do budowy dróg dojazdowych (łącznie 40 km) oraz placów manewrowych. O jego wykorzystaniu ponownie zadecydowały kwestie takie jak lekkość mieszanki po jej zastygnięciu, przy jej jednoczesnej wytrzymałości. Dzięki temu udało się znacznie odciążyć konstrukcję drogi i utwardzić nienośne podłoże – z wyeliminowaniem czasochłonnej i mało efektywnej konieczności palowania czy wymiany gruntu. Ponadto jest to materiał trwały, wytrzymały i odporny na ściskanie. W efekcie drogi i place manewrowe przynależące do rafinerii są niepodatne na koleinowanie oraz powstawanie spękań nawet przy dużych obciążeniach i intensywnym ruchu ciężkich pojazdów oraz maszyn.
Wykorzystanie pianobetonu w projekcie rafinerii w Bangladeszu, w który byliśmy zaangażowani jako głos doradczy, nie było przypadkowe. Jest to materiał lekki, ale jednocześnie wystarczająco wytrzymały, by wspierać ciężkie struktury przemysłowe w delcie Gangesu. Dodatkowo pianobeton jest odporny na działanie wody, co jest bardzo istotne w regionie często dotkniętym powodziami.
Nasza rola w projekcie obejmowała szeroko zakrojone doradztwo i konsultacje, co pozwoliło na optymalizację procesów budowlanych i zastosowanie materiału, który w trudnych warunkach gruntowych miał kluczowe znaczenie dla sukcesu całego przedsięwzięcia.