Zastosowanie pianobetonu do budowy dróg niesie szereg korzyści, wśród których na pierwszym miejscu trzeba wymienić lekkość, trwałość, odporność na przemarzanie i na działanie wody. Warto też pamiętać, że materiał ten pozwala znacznie zredukować całościowy koszt inwestycji. Przykładem może być jedna z naszych ostatnich realizacji w gminie Kwilcz, gdzie cena wykonania drogi w tradycyjnej technologii okazała się dla inwestora zaporowa.
Stosowanie kruszyw jako materiału na podbudowy dróg w naszym kraju jest uświęcone tradycją, co nie znaczy jednak, że rozwiązanie takie jest najlepsze. Jego wady dobitnie pokazuje niemal każda poważniejsza ulewa, która prowadzi do podmywania czy nawet zrywania całych fragmentów dróg. Podobnie wygląda sprawa ze zwykłym betonem, który nie dość, że jest ciężki, to dodatkowo jeszcze podatny na przemarzanie i trudny w obróbce.
Od tych wszystkich wad wolny jest pianobeton. Dzięki swojej strukturze, w której po zastygnięciu masy zostają uwięzione pęcherzyki powietrza, jest on materiałem bardzo lekkim, a jednocześnie trwałym i odpornym na działanie wody oraz na przemarzanie. Do tego bardzo łatwo się go obrabia wiertnicami czy dłutownicami. To między innymi te aspekty sprawiły, że gmina Kwilcz zdecydowała się postawić właśnie na pianobeton, choć decydującą rolę odegrały w tym przypadku kwestie finansowe.
Droga z Kwilcza do Starej Dąbrowy
Na budowę drogi prowadzącej do Starej Dąbrowy gmina Kwilcz otrzymała dofinansowanie z Polskiego Ładu w kwocie 2,3 mln zł brutto. Suma ta okazała się jednak niewystarczająca na budowę całego odcinka (liczącego 2,2 km), o ile miałby on zostać wykonany w technologii tradycyjnej. Szacowany koszt zrealizowania inwestycji w takim przypadku wyniósłby od 3,5 do nawet 4 mln zł, co oznaczałoby wielokrotne przekroczenie zaplanowanego budżetu. Dzięki zastosowaniu technologii pianobetonu możliwe było zaproponowanie przez nas w przetargu znacznie niższej ceny, zamykającej się w kwocie 2,6 mln złotych brutto. Nie była to jednak jedyna korzyść wynikająca z wyboru pianobetonu.
Taniej, szybciej, lepiej
Realizacja całej inwestycji zajęła 5 tygodni, czyli 20 dni roboczych, co w przypadku wyboru technologii tradycyjnych nie byłoby możliwe. W konstrukcji zastosowano warstwę pianobetonu PB1200 o grubości min. 15 cm oraz masę mineralno-asfaltową o grubości 4 cm. Łącznie do wybudowania 2,2 km drogi wykorzystano 2800 m³ pianobetonu PB1200. Dzięki świetnym parametrom zastosowanego materiału nowo powstała droga zyskała kategorię nośności KR5.
Obok praktycznych aspektów wynikających z zastosowania pianobetonu, który jest trwały, wytrzymały i odporny na ściskanie, warto też pamiętać, że wybór tego materiału ma swój wymiar proekologiczny. W składzie mieszanki, która wylewana jest na miejscu budowy, znajduje się cement, woda, środek pianotwórczy i wypełniacze (np. drobny piasek, popioły i lotne pyły). Jednak głównym wypełniaczem jest… powietrze. Dzięki temu wyeliminowana jest konieczność pozyskiwania budulca poprzez wydobycie kruszywa, żwiru, piasku czy tłucznia, co odbywa się zawsze ze szkodą dla środowiska. Ponadto zastosowanie pianobetonu pozwala też zagospodarować uznawane za odpady popioły i pyły.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=MDb4JSekxzo[/embed]