Realizacje

Dostarczaliśmy nasze produkty i pracowaliśmy przy setkach inwestycji o różnej skali – przy projektach mniejszych oraz przy wielkich przedsięwzięciach, które wymagały zaangażowania wszystkich sił i środków, wiedzy technologicznej i wysokich umiejętności technicznych. Jesteśmy zespołem specjalistów, który może pochwalić się uczestnictwem w zakończonych sukcesem trudnych inżynieryjnie przedsięwzięciach, gdzie konieczne było sięgnięcie po nietypowe rozwiązania konstrukcyjne.


Zastosowanie PB w posadzkach i fundamentach

Wykaz niektórych robót stabilizacyjnych fundamentowych z zastosowaniem pianobetonu.
Spólka WAJM zajmuje się produkcją pianobetonu już 22 lata. W tym czasie zabudowaliśmy już ze 100% powodzeniem dziesiątki tysięcy metrów sześciennych tego budulca. Sprawdza się on w przeróznych zastosowaniach. Pianobeton jest, można powiedzieć, materiałem uniwersalnym.
Przez fakt, że jest wytwarzany i zabudowywany w postaci płynnej, został również w Polsce zastosowany na wielu budowach nie tylko w typowych rozwiązaniach. Oprócz stosowania go najczęściej na podbudowy posadzek, dróg, chodników i parkingów, technologia wykonania i sam budulec, pomogły rozwiązywać różne problemy projektantom i inwestorom, przynosząc duże
korzyści, zwłaszcza przy stabilizacji gruntu i fundamentowaniu i  wypełnieniach.
Oto kilka ciekawszych przykładów:
* Piła – Zakłady Graficzne (1995 i 97r.) Fundament specjalny o wymiarach 80 x 4,5 x 1,2 m pod nową
linię produkcyjną o wadze kilkudziesięciu ton. Potrzebny był fundament, który przenosiłby nie tylko obciążenia
statyczne, ale też dynamiczne, gdyż potężna gilotuna cięła udarowo potężne ryzy papieru. Podłoże
było podmokłe, torfiaste, wymagające wymiany i nie dające gwarancji trwałości. W oparciu o opracowanie
Instytutu Budownictwa Politechniki Poznańskiej, z którym WAJM współpracuje, zastosowano
lekki fundament z pianobetonu. Sprawdził się. Po dwóch latach wykonano kolejny w nowej inwestycji.
* Wolsztyn (1995r.) Wypełnienie przyczółka wiaduktu drogowego w Wolsztynie, jako wzmocnienie i odciążenie
na podstawie ekspertyzy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Wiadukt jest położony w ciągu
drogi Poznań – Zielona Góra nad torami PKP i peronami stacji oraz ulicą. Wiadukt ma ustrój nośny długości
167,8 m, szerokość jezdni wynosi 7,0 m, chodniki 2 x 1,5 m. Idealnym rozwiązaniem okazał się pianobeton
– materiał 3-krotnie lżejszy od tradycyjnych wypełnień, a jednocześnie sztywny i wytrzymały.
* ELBLĄG (05.1996). Przebudowa przepompowni wody pitnej – fundamenty płytowe pod nowy obiekt i
zbiorniki wody. Grubość warstw pianobetonu PB 500 i PB 1000 – 3m.
* Gniezno (07.1996). Budowa stacji benzynowej STADTOIL na terenie dawnego stawu osadowego.
Obiekt, zbiorniki, drogi na pianobetonie PB 500 i 800. Grubości warstw od 0,8 do 3 m.
* BYDGOSZCZ (04.1997) Fundament pod ławy oraz podbudowa posadzek i dróg – PB 500 i 800 1.500
m3.
* Szczecin (04.1998) Stacji benzynowej DEA na terenie dawnego zakola rzeki. Grunt błotny. Konieczne
było zabezpieczanie wykopów larsenami, aby błoto nie zalewało terenu budowy. Obiekt, zbiorniki, drogi
na pianobetonie PB 500. Grubości warstw do 3- 5 m.
* Poznań – Muzeum Narodowe (98r). Obiekt oczekujący w stanie surowym 14 lat na kontynuację budowy. Kiedy do niej przystąpiono, okazało się, że różnice poziomów na stropach na całej powierzchni 7500 m2 poszczególnych kondygnacji wynoszą od 5 do 28 cm. Projekt adaptacyjny wymagał sztywnej podbudowy dla ułożenia specjalnych włoskich posadzek ceramicznych. Beton wykluczono, gdyż dociążał stropy wykonane z wątpliwej jakości betonu. Idealnym rozwiązaniem okazał się pianobeton – materiał 3,5-krotnie lżejszy od betonu, a jednocześnie sztywny i wytrzymały. Zastosowano pianobeton odmiany PB 500.
* Bydgoszcz (02.2000 r.) fundament płytowy z PB 800 grubości 1,2 m na gruncie słabonośnym pod 3- kondygnacyjny obiekt NBP na Starym Mieście przy Brdzie.
* Rybnik (07.2002 r.) stabilizacja pod posadzkę obiektu przemysłowego BECKER-WARKOP na pow. 5.000 m2, grubość warstwy PB 40-60 cm.
* Głogów (05.2002 r.) stabilizacja i wzmocnienie gruntu pod obiekt stacji dealerskiej RENAULT (fundamenty, posadzki, stropy, parkingi).
* Warszawa (08.2002) wypełnienie konstrukcji stropów pianobetonem PB 800 nad garażem podziemnym METROPOLITAN. Strop pełni funkcję komunikacyjną. Grubość warstwy 30-50 cm.
* Szczecin (03.2003) Centrum Handlowe GALAXY – wypełnienie stropów 1800 m3 PB– 4200 m2 posadzek.
* Warszawa (08.2003) budowa BLUE CITY – wypełnienie stropów 2.800 m3
* Kraków (09.2004) Paking Piętrowy w Centr. Handlowym „ZAKOPIANKA”- wypełnienie stropów PB 600-280 m3 – 2400 m2.
* Warszawa – Janki (2005)
* Głogów (06.2006) Podbudowa fundamentów i posadzek obiektów przy rozbudowie stacji dealerskiej RENAULT.
* Walerianowo k. Poznania (09.2006) fundamenty płytowe 6 domów jednorodzinnych.
* Wojnowice k. Łodzi (2007) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1450 m2, grubość
warstwy PB 500 – 0,8 m.
* Elbląg (2008) Budowa fabryki mebli. Podbudowa stóp fundamentowych, ław i posadzek.
* Świebodzice (2009) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1450 m2, grubość warstwy
PB 500 – 0,8 – 1,5 m.
* Żary 2004,2005,2008) KRONOPOL. Fundamenty zbiorników magazynowych o pojemności od 10 – 30
m3 DN od 4-11 m.
* Kutno (2010) – Wypełnienie kawern pod betonowym zbiornikiem p-poż pianobetonem PB 1000.
* Ścinawa (2010) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1500 m2, grubość warstwy
PB 500 1,1 m.
* Elbląg (2011) Budowa magazynu wysokiego składowania przy fabryce mebli. Podbudowa stóp fundamentowych,
ław i posadzek.
PODBUDOWA POSADZEK i PARKINGÓW:
* Śrem 94 – Fabryka Mebli „Febrű” (4.700 m2),
* Warszawa 95 – Centrum Usługowo Handlowe „Bemowo” (4.200 m2),
* Legnica 95 – Szkoła Podstawowa nr 20 (5.200 m2),
* Poznań 96 – Centrum Handlowe „Hala Górecka” (7.500 m2),
* Łódż 96 – Budynek wielokondygnacyjny UDT (4.600 m2),
* Gorzów 97 i 99 – „Zakłady Graficzne” (3.400 m2),
* Pruszków 97 – Hala Mgazynowa f-my „Jack Stadt” (1.400 m2),
* Legnica 97 – Szkoła Samochodowa (3.600 m2),
* Wrocław 98 – Obiekt Produkcyjno-Magazynowy „US Pharmacja” (3.600 m2),
* Głogów 97 – Obiekt Serwisowo-Dealerski OPEL (1640 m2),
* Głogów 99 – Hurtownia „Eurocash” (2.450 m2),
* Głogów 00 – Fabryka Styropianu (5.000 m2),
* Ostaszewo k. Torunia – 98 i 00 Centrum Ogrodnicze (6.200 m2),
* Bydgoszcz – 00 Salon Meblowy „Stolprodex” (4.500 m2),
* LUBIN 01 – Obiekt Dealersko-Serwisowy VW-AUDI (4300m2 posadzek i 8200m2 parkingów i dróg wewnętrznych,
* Poznań, Wrocław, Częstochowa, Łódź, Konin – Sklepy LIDL o łączneij powierzchni 11.200 m2,
* Warszawa SGH 2800 m2,
* Warszawa 05’ IKEA 6.500 m2 podbudowy posadzek, dróg i parkingów.
* Gdańsk 08 – Salon CITROENA. Podłoża pod stopy i ławy fundamentowe oraz posadzki.
* Łódź 07 – C.H. MANUFAKTURA
* Warszwa – ZŁOTE TARASY i BLUE CITY.
* Poznań 09 – C.H. MALTA 5400 m2 podbudowy pod nawierzchnie parkingów.
* Warszawa 12 – Zespół Apartamentowców BIELANY RESIDENCE 2400 m2.
* Warszawa 13 – Hotel MARIOT Okęcie. Podbudowa posadzek 1300 m2 niwelujaca uskoki.
3
* Warszawa 13 – Zespół Mieszkaniowy przy Krakowskiej. Stropodach uzytkowy 2400 m2.
oraz wiele, wiele innych, gdzie WAJM wykonał posadzki na podbudowie z pianobetonu.
NA LIŚCIE WYKONAŃ WAJM-U SĄ TEŻ KOMPLEKSOWE REALIZACJE W RAMACH
GENERALNEGO WYKONAWSTWA TAKICH OBIEKTÓW JAK NP. STACJE DEALERSKO
SERWISOWE: OPEL, VW-AUDI, TOYOTA, RENAULT i Maszym Budowlanych CATERPILLAR,
HURTOWNIA EUROCASH, HALE MAGAZYNOWE CZY SALONY MEBLOWE, A TAKŻE WIELE
WSPÓŁREALIZACJI oczywiście z zastosowaniem pianobetonu.
Obecnie Spółka skupiła się głównie na produkcji i zabudowie pianobetonu w przeróżnych zastosowaniach.
Realizujemy bardzo dużo zadań związanych z wypełnieniami wszelkich instalacji. Sa to już setki kilometrów
wypełnień od DN 300 do 5600, jak np. tunel pod Wisłą gdzie zabudowaliśmy 4600 m3 pianobetonu.
Na pianobetonie zbudowano drobę i torowisko.

Zastosowanie PB w fundamentach

Wykaz znaczniejszych robót stabilizacyjnych i fundamentowych z zastosowaniem pianobetonu.
Spólka WAJM zajmuje się produkcją pianobetonu już 21 lat. W tym czasie zabudowaliśmy już ze 100% powodzeniem dziesiątki tysięcy metrów sześciennych tego budulca. Sprawdza się on w przeróznych zastosowaniach. Pianobeton jest, można powiedzieć, materiałem uniwersalnym.
Przez fakt, że jest wytwarzany i zabudowywany w postaci płynnej, został również w Polsce zastosowany na wielu budowach nie tylko w typowych rozwiązaniach. Oprócz stosowania go najczęściej do obudowy i wypełnień wszelkich instalacji podziemnych, wypełnień stropów i stropodachów,
na podbudowy posadzek, dróg, chodników i parkingów, technologia wykonania i sam budulec, pomogły rozwiązywać różne problemy projektantom i inwestorom, przynosząc duże korzyści, zwłaszcza przy stabilizacji gruntu, fundamentowaniu i wypełnieniach.
Oto kilka ciekawszych przykładów w interesującyvh Państwa przykładach:
* Piła – Zakłady Graficzne (1995 i 97r.) Fundament specjalny o wymiarach: dł. 80 m, sz. 4,5 m, gł. 1,2m pod nową linię produkcyjną o wadze kilkudziesięciu ton. Potrzebny był fundament, który przenosiłby nie tylko obciążenia statyczne, ale też dynamiczne, gdyż potężna gilotyna cięła udarowo ryzy papieru.
Podłoże było podmokłe, torfiaste, wymagające wymiany i nie dające gwarancji trwałości. W oparciu o opracowanie Instytutu Budownictwa Politechniki Poznańskiej, z którym WAJM współpracuje, zastosowano lekki fundament z pianobetonu PB 800. Sprawdził się. Po dwóch latach wykonano kolejny taki sam w nowej inwestycji.

* Wolsztyn (1995r.) Wypełnienie przyczółka wiaduktu drogowego w Wolsztynie, jako wzmocnienie i odciążenie
na podstawie ekspertyzy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Wiadukt jest położony w ciągu drogi Poznań – Zielona Góra nad torami PKP i peronami stacji oraz ulicą. Wiadukt ma ustrój nośny długości 167,8 m, szerokość jezdni wynosi 7,0 m, chodniki 2 x 1,5 m. Idealnym rozwiązaniem okazał się  pianobeton – materiał 3-krotnie lżejszy od tradycyjnych wypełnień, a jednocześnie sztywny i wytrzymały. Grubość warstwy pianobetonu 4 m.
* ELBLĄG (05.1996). Przebudowa przepompowni wody pitnej – fundamenty płytowe pod nowy obiekt i zbiorniki wody. Grubość warstw pianobetonu PB 500 i PB 1000 – 3m.
* Gniezno (07.1996). Budowa stacji benzynowej STADTOIL na terenie dawnego stawu osadowego. Obiekt, zbiorniki oraz drogi na pianobetonie PB 500 i 800. Grubości warstw od 0,8 do 3 m.
* BYDGOSZCZ (04.1997) – Salon Meblowy STOLPRODEX. Fundament pod ławy oraz podbudowa posadzek i dróg – PB 500 i 800 1.500 m3. Grubość warstw pianobetonu 0,6 – 1,2 m.
* Szczecin (04.1998) Budowa Stacji Benzynowej DEA na terenie dawnego zakola rzeki. Grunt błotny. Konieczne było zabezpieczanie wykopów larsenami, aby błoto nie zalewało terenu budowy. Obiekt, zbiorniki, drogi na pianobetonie PB 500. Grubości warstw pianobetonu 3- 5 m.
* Bydgoszcz (02.2000 r.) fundament płytowy z PB 800 grubości 1,2 m na gruncie słabonośnym pod 3- kondygnacyjny obiekt NBP na Starym Mieście przy Brdzie.
* Rybnik (07.2002 r.) stabilizacja pod posadzkę obiektu przemysłowego BECKER-WARKOP na pow. 5.000 m2, grubość warstwy PB 600 04-0,6 m.
* Głogów (05.2002 r.) stabilizacja i wzmocnienie gruntu pod obiekt stacji dealerskiej RENAULT (fundamenty, posadzki, stropy, parkingi). Grubość warstw pianobetonu 0,4 – 0,8 m * Warszawa (08.2002) wypełnienie konstrukcji stropów pianobetonem PB 800 nad garażem podziemnym
METROPOLITAN. Strop pełni funkcję komunikacyjną. Grubość warstwy 30-50 cm.
* Szczecin (03.2003) Centrum Handlowe GALAXY – wypełnienie stropów 1800 m3 PB– 4200 m2 posadzek. Grubość warstw 0,4 – 0,6 m.
* Warszawa (08.2003) budowa BLUE CITY – wypełnienie stropów 2.800 m3
* Kraków (09.2004) Paking Piętrowy w Centr. Handlowym „ZAKOPIANKA”- wypełnienie stropów PB 600 – 280 m3 – 2400 m2.
* Warszawa – Janki (2005) IKEA. Podbudowa posadzek na gruncie gr. pianobetonu PB 500 40 cm.
* Głogów (06.2006) Podbudowa fundamentów i posadzek obiektów przy rozbudowie stacji dealerskiej RENAULT. Gr. warstwy pianobetonu PB 600 0,4 – 0,6 m.
* Walerianowo k. Poznania (09.2006) fundamenty płytowe 6 domów jednorodzinnych. Grubość pianobetonu 0,6 – 0,7 m.
* Wojnowice k. Łodzi (2007) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1450 m2, grubość warstwy PB 500 – 0,8 m.
* Elbląg (2008) Budowa fabryki mebli. Podbudowa stóp fundamentowych, ław i posadzek. Gr. warstw PB 500 i 800 1,2 – 1,8 m pod stopami i 0,6 m pod posadzką.
* Świebodzice (2009) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1450 m2, grubość warstwy PB 500 – 0,8 – 1,5 m.
* Żary 2004,2005,2008) KRONOPOL. Fundamenty zbiorników magazynowych o pojemności od 10 – 30m3 DN od 4-11 m. Grubość warstwy pianobetonu PB 1000 0,6 – 1,2 m.
* Kutno (2010) – Wypełnienie kawern pod betonowym zbiornikiem p-poż pianobetonem PB 1000.
* Ścinawa (2010) Fundament płytowy pod obiekt handlowy POLO MARKET. 1500 m2, grubość warstwy PB 500 1,1 m.
* Elbląg (2012) Budowa magazynu wysokiego składowania o pow. 4500 m2 przy fabryce mebli. Podbudowa stóp fundamentowych, ław i posadzek. Gr. warstw PB 500 i 800 1,2 – 1,8 m pod stopami i 0,6 m pod posadzką.
* Olsztyn (2014) – fundament plytowy pod obiekt handlowy BIEDRONKA wraz z parkingiem. Powierzchnia płyty 5,2 tys. m2, grubość warstwy pianobetonu PB 500 – 1,8 m.
* Elbląg (2014) – Budowa Fabryki Mebli o pow. 6,600 m2. Płyta obiektu jest na pianobetonie PB 500 i PB 800 o łącznej grubości 0,8 m. Pianobeton zastosowano także na podwaliny stóp i ław fundamentowych.
PODBUDOWA POSADZEK i PARKINGÓW:
* Toruń 93 – Salon Meblowy BAXPOL, parking ( 1200 m2 )
* Śrem 94 – Fabryka Mebli „Febrű”, posadzka na gruncie (4.700 m2),
* Warszawa 95 – Centrum Usługowo Handlowe „Bemowo”, parking (4.200 m2),
* Legnica 95 – Szkoła Podstawowa nr 20, posadzki (5.200 m2),
* Poznań 96 – Centrum Handlowe „Hala Górecka”, osadzka na gruncie, (7.500 m2),
* Łódż 96 – Budynek wielokondygnacyjny UDT, posadzki (4.600 m2),
* Toruń 96 – Centrum Ogrodnicze, posadzka na gruncie (2000 m2 ) + parking (4200 m2 ),
* Gorzów 97 i 99 – Zakłady Graficzne, posadzka na gruncie (3.400 m2),
* Pruszków 97 – Hala Mgazynowa f-my „Jack Stadt”, posadzka na gruncie (1.400 m2),
* Legnica 97 – Szkoła Samochodowa, posadzki (3.600 m2),
* Wrocław 98 – Obiekt Prod. -Magazynowy „US Pharmacja”, posadzka (1.600 m2) + parking 2000 m2.
* Głogów 97 – Obiekt Serwisowo-Dealerski OPEL, posadzki (1400 m2), parkingi (1000m2)
* Głogów 99 – Hurtownia „Eurocash”, posadzka na gruncie (1.800 m2), droga i parking (1000 m2)
* Głogów 00 – Fabryka Styropianu, posadzka na gruncie (5.000 m2),
* Ostaszewo k. Torunia – 98 i 00 Centrum Ogrodnicze (6.200 m2),
* Bydgoszcz – 00 Salon Meblowy „Stolprodex” (4.500 m2),
* LUBIN 01 – Obiekt Dealersko-Serwisowy VW-AUDI (4300m2 posadzek i 8200m2 parkingów i dróg wewnętrznych,
* Poznań, Wrocław, Częstochowa, Łódź, Konin – Sklepy LIDL o łączneij powierzchni 11.200 m2,
* Warszawa SGH 2800 m2,
* Warszawa 05’ IKEA 6.500 m2 podbudowy posadzek, dróg i parkingów.
* Gdańsk 08 – Salon CITROENA. Podłoża pod stopy i ławy fundamentowe oraz posadzki.

* Łódź 07 – C.H. MANUFAKTURA
* Warszwa – ZŁOTE TARASY i BLUE CITY.
* Poznań 09 – C.H. MALTA
* Warszawa 12 – Zespół Apartamentowców BIELANY RESIDENCE.
* Warszawa 13 – Hotel MARIOT Okęcie.
* Warszawa 13 – Zespół Mieszkaniowy przy Krakowskiej.
oraz wiele, wiele innych, gdzie WAJM wykonał posadzki na podbudowie z pianobetonu.
Obecnie Spółka skupiła się głównie na produkcji i zabudowie pianobetonu w przeróżnych zastosowaniach.

Zastosowanie PB w stropach

Znaczniejsze zastosowania pianobetonu w stropach użytkowych zrealizowane
przez WAJM.
Nawiązując do zapytania, przedstawiam poniżej niektóre przykłady dotychczasowych zastosowań pianobetonu na stropach służących dla ruchu pojazdów:
– Szczecin (2002r) Budowa Centrum Handlowego GALAXY. Wypełnienie pianobetonem
PB 500 żelbetowej konstrukcji stropów użytkowych – 1320 m3. Na pianobetonie wykonano warstwę 3-4 cm z betonu suchego i wyłożono płytkami.
–  Warszawa (2003) Budowa obiektu biurowo – handlowego METROPOLITAN. Wypełnienie żelbetowej konstrukcji stropów nad garażem podziemnym – 2340 m3. Na powierzchni zbudowano drogę , chodniki i przejścia.
– Warszawa (2003) Budowa obiektu handlowego BLUE CITY. Wypełnienie konstrukcji stropowej żelbetowej pianobetonem PB 600 wraz z wyprowadzeniem spadków pod nawierzchnię z kostki betonowej (parking) – 1800 m3 PB 500.
– Poznań 2004. Budowa obiektu dla straży pożarnej. Wypełnienie konstrukcji stropów, po których poruszają się wozy bojowe, pianobetonem PB 500 – 630 m3. Pianobeton przykryto papą termozgrzewalną 2x na czym ułożono nawierzchnię z kostki # 6 cm na podsypce piaskowo-cementowej.
–  Kraków 2004. Przebudowa parkingu piętrowego przy CH ZAKOPIANKA i Cinema CITY z powodu postępującej destrukcji. Przebudowa polegała na zamianie betonu na pianobeton PB 600 – 280 m3. Odciążono konstrukcję poziomów o ~500 ton.
Na pianobetonie wykonano izolację z papy i ułożono kostkę betonową # 6 cm. Od tego czasu parking funkcjonuje bez problemów.
– Warszawa 2005. IKEA Janki. Nadbudowa stropów parkingu podziemnego (II poziom parkingu) na którym utworzono nową halę, drogę użytkową dla pojazdów ciężkich i parking. Zastosowano pianobeton PB 500 na parkingu i PB 800 na drodze pod nawierzchnię z asfaltu.
– Łódź 2005. Centrum Handlowe MANUFAKTURA – wypełnienie stropów uzytkowych
– handlowych piętra pianobetonem PB 600 – 1480 m3. Grubość od 20 do 60
cm.
– Wa-wa 2005. wypełnienie stropu parkingu na obiekcie RONDO ONZ pianobetonem PB 500. Droga służy także jako „Droga Pożarowa”.
– Warszawa 2008 – Zespół Apartamentów TRITON PARK, 3280 m2 # 18 cm z
pianobetonu PB 500 na tarasach na stropach.
– Poznań 2008 – Centrum Handlowe MALTA- strop parkingu wielopoziomowego wypełnienie pianobetonem PB 600 wraz z ukształtowaniem spadków: 5800 m2.
– Warszawa 2008 – Zespół apartamentów LIPOWY PARK – 3400 m2 – strop parkingu podziemnego Droga przejazdowa z funkcją Drogi Pożarowej”. Pianobeton PB 500 # 17 – 40 cm.
– Warszawa 2011 – Obiekt Dealersko Serwisowy VOLVO – Al. Jerozolimskie. Parking na dachu obiektu – PB 500 na stropie w spadkach # 15- 40 cm.
– Warszawa 2013 – Strop użytkowy parkingu podziemnego (przeznaczenie parking naziemny) na obiekcie BIELANY RESIDANS. Wykonano podbudowę nawierzchni z kostki betonowej z ukształtowaniem spadków z PB 800. Powierzchnia 1880 m2. Przejazd z funkcją „Drogi Pożarowej”.
– Warszawa 2015 – ul. Okrzei. Budowa kompleksu mieszkaniowego. Wykonanie
warstwy izolacyjnej – spadkowej z pianobetonu PB 500 na stopie garażu podziemnego z przeznaczeniem na parking naziemny – 840 m2.
– Warszawa 2015 – ul. Przyokopowa 26. Budowa kompleksu biurowo – mieszkalnego PROXIMO. Wykonanie warstwy izolacyjnej spadkowej z pianobetonu PB 800 na stopie garażu podziemnego z przeznaczeniem na parking naziemny – 620 m2.
– Poznań 2015 – ul. Roosevelta. Budowa kompleksu biurowo – mieszkalnego BAŁTYK. Wykonanie warstwy izolacyjnej spadkowej z pianobetonu PB 600 na stopie garażu podziemnego z przeznaczeniem na parking naziemny – 710 m2.

Zalety:
Zastosowanie wylewanego betonu komórkowego jest korzystne ponieważ:
– szczelne wypełnienie każdej przestrzeni, co – oprócz konstrukcyjnych zalet – daje gwarancję zabezpieczenia przed gryzoniami czy robactwem.
– nie stwarza niebezpieczeństwa uszkodzeń jakichkolwiek instalacji układanych w posadzce (zabudowa w postaci płynnej).
– ułatwia wykonanie, gdyż pianobeton podawany jest wężem w tempie 20 m3/h, co tym samym skraca czas wykonania w porównaniu do innych rozwiązań.
– Zapewnia monolityczność konstrukcji posadzki czy stropodachu, (keramzyt wymaga dodatkowego spoiwa, zaś płyty np. ze styropianu wymagają równego podłoża i powodują powstawanie pustek powietrznych co osłabia konstrukcję, zwiększa rezonans posadzki i naraża na destrukcję przez działania gryzoni lub chemii)
– ponad trzykrotne zmniejsza ciężar w porównaniu z warstwą wyrównawczą z betonu.
– Pianobeton zapewnia dobrą izolację termiczną i akustyczną wszystkich posadzek
– Pianobeton stanowi zabezpieczenie p. ogniowe.
– obniża koszty budowy.
Mam nadzieję, że te informacje pomogą w podjęciu decyzji o zastosowaniu pianobetonu

Zastosowanie PB w płytkim posadowieniu

CIEKAWSZE PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA PIANOBETONU PRZY BUDOWIE
lub remontach SIECI W POLSCE ZREALIZOWANYCH przez WAJM
z zastosowaniem metody płytkiego posadowienia.
 Kamienna Góra (94r) – Zadanie: budowa kolektora ściekowego. Realizacja tego typu
inwestycji w terenie górzystym i kamienistym jest b. kosztowna i trudna ze względu na
warunki gruntowe i strefę przemarzania gruntu. Generalny Wykonawca w porozumieniu z
Inwestorem doprowadził do zmiany projektu. Polegała ona na płytkim posadowieniu
kolektora. Na odcinkach gdzie występowały zagłębienia terenu prowadzono go na
powierzchni. Cały kolektor został obudowany pianobetonem PB 800 w taki sposób, aby
otulała go warstwa o grubości minimum 40 cm. Pianobeton zabezpieczył kolektor przed
ewentualnymi uszkodzeniami i zaizolował termicznie przed zimowymi warunkami
atmosferycznymi. Stosując takie rozwiązanie zaoszczędzono ~ 60 % pierwotnie
zakładanych kosztów inwestycji i skrócono czas realizacji o 50 %. Metoda sprawdziła się
przez 22 lata eksploatacji.
 Głogów – Kanalizacja w drodze (96r). Podjęto decyzję o wykonaniu kanalizacji sanitarnej
w rejonie, który jej nie posiadał. Kiedy przystąpiono do prac okazało się, że w ulicy
biegną nie zinwentaryzowane sieci przyłączeniowe: kable, wodociągi, telefon i gazociąg.
Prace przerwano, bo okazało się, że przebudowa tych sieci przekroczy trzykrotnie
założony koszt inwestycji. Zaproponowaliśmy rozwiązanie z płytkim posadowieniem,
które pozwoliło jeszcze zaoszczędzić 28 % kosztów. Sieć kanalizacyjną położono nad
istniejącym instalacjami i tylko 30-60 cm pod powierzchnią drogi, ale wykopy wypełniono
pianobetonem. Spełnił on kilka zadań: wyizolował termicznie kolektor, uszczelnił go,
usztywnił i zapobiegł osiadaniu nawierzchni w miejscach wykopów – nawierzchnię drogi
ułożono bezpośrednio na pianobetonie. Podczas 20 lat eksploatacji nie stwierdzono
żadnych usterek czy osiadania, co jest powszechne po tego typu pracach.

Gniezno – Stacja Benzynowa StadOil (97r). Lokalizacja b. dobra w centrum miasta, ale
badanie geologiczne wykazało pokłady torfu i namułów do 12 m. głębokości. Projektanci
sugerowali konieczność wymiany gruntu do tych głębokość, lub zastosowanie b. gęstego
palowania. Metody drogie i czasochłonne, a ponadto rozwiązujące jedynie problem z
posadowieniem obiektów i dróg. Pozostawał problem przyłączy i wszelkich instalacji
wodno-kanalizacyjnych. Zastosowano rozwiązanie znacznie prostsze i korzystniejsze
cenowo. Obiekt został posadowiony na fundamencie płytowym (poduszce) z pianobetonu
PB 500 – 900 o średniej grubości 100 cm. Natomiast wszelkie instalacje wod-kan i
paliwowe, a także zbiorniki zostały obudowane lekkim pianobetonem PB 500 w płytkim
posadowieniu do 0,6 m p.p.t. Stałe pomiary geodezyjne wykazały, że naturalne
osiadanie obiektu wyniosło tylko 0,3 –0,5 mm (znacznie poniżej normy), mimo tak
nienośnego terenu oraz nie wystąpiły żadne problemy z instalacjami.
 Legnica – kolektor ciepłowniczy (99 r.) Budowa nowej nitki przebiegającej przez Rynek.
Aby nie wykonywać przekładek istniejących instalacji co zwiększało zakres, powodowało
koszty i wydłużało czas realizacji, posadowiono posadowić kolektor w strefie
przemarzania do 0,8 m p.p.t. i obudować go pianobetonem. Kilkunastoletnia
bezproblemowa eksploatacja potwierdza trafność podjętych decyzji.
2
 Józefów k. Warszawy – budowa placu składowego samochodów o pow. 50.000 m2.
Utwardzenie placu wykonano z pianobetonu PB 1000, a wszelkie instalacje, (zwłaszcza
odwodnieniowe) wykonano bezpośrednio p.p.t. obudowując ja pianobetonem PB 500.
 Stacja benzynowa DEA Szczecin (2000 r.) rozwiązania jak w Gnieźnie. Zabudowano
1260 m3 pianobetonu PB 500. Tam także płytko posadowiono wszystkie przyłącza
instalacyjne.
 Obiekt dealerski Volkswagen – Audi w Lubinie (2001). Już w fazie projektowania dla
części zewnętrznych instalacji wodno – kanalizacyjnych założono płytkie posadowienie
uwzględniając ich obudowanie pianobetonem. Także wszelkie instalacje wewnętrzne
ułożono w pod posadzkowej warstwie pianobetonu.
 Lublin (2001) ul. Leszczyńskiego. Obudowa kanalizacji  300, L 630 m płytko
posadowionej bezpośrednio pod nawierzchnią asfaltową jezdni.
 Warszawa (2006) Huta Warszawa – Budowa nowej walcowni. Wszelkie instalacje od Ф
250 do Ф 1200 – przechodzące pod terenem inwestycji odcięto i wypełniono
pianobetonem. Instalacje zlokalizowane były na głębokościach od 1,5 m do 5 m.
Usuwanie ich z gruntu byłoby b. czasochłonne, kosztowne i prowadziłoby do
destabilizacji gruntu, co dla posadowienia każdej budowli jest b. niewskazane, a
szczególnie tak specyficznej. Nowe przyłącza z tych samych powodów posadowiono w
płytkich wykopach obudowując je pianobetonem.
 Łódź 2009 – Wypełnienie tunelu z kolektorami wodnymi, ciepłowniczymi i ściekowymi H-
280 cm i L 380 m bezpośrednio pod Magistralą Kolejową i rzeką w strefie
przemarzania.
 2003-2015r. Wrocław, Leszno, Biała Podlaska, Ostrołęka, Świnoujście, Gdynia, Poznań,
Krosno, Bydgoszcz, Szczecin, Katowice, Tarnowskie Góry, Rzeszów, Piotrków
Trybunalski, Zagórz, Warszawa, Brzesko, Swarzędz, Tarnów, Płock, Gdańsk, Elbląg,
Katowice, Polkowice, Legnica, Lubin, Łódź, Bielsko Biała, Inowrocław, Włocławek,
Rybnik, Świnoujście, Piekary Śląskie, Mysłowice, Dąbrowa Górnicza, Kalisz, Toruń,
Inowrocław, Bydgoszcz – wypełnienia wszelkiego rodzaju nieczynnych instalacji, oraz
regenerowanych metodą „rura w rurze” w tym płytko posadowionych. Są to już setki
kilometrów wypełnień.
 2012 r. 02/03 zrealizowaliśmy zadanie obudowy 2 nitek kanalizacji DN 1600 w tunelu
DN 5600 o długości 1400 m pod Wisłą w Warszawie.
 2012 r. Sieroszowice – Budowa szybu kopalnianego KGHM. Instalacje kanalizacyjne
posadowiono b. płytko bezpośrednio pod powierzchnią dróg i parkingu, co było założone
jeszcze przed przystąpieniem do ich budowy.
 Przepusty drogowe – WAJM wykonał już ponad sto kilkadziesiąt wypełnień na
przebudowywanych lub nowo budowanych przepustach drogowych dla różnych instalacji
i różnej wielkości na terenie Polski (n.p. A2, A1, S8, S5, DK11, DK2, DK44). W wielu
przypadkach było to płytkie posadowienie.
 Wiele innych pomniejszych, ale nie mniej istotnych zastosowań.
Instalacje obudowane pianobetonem wykazują b. dużą trwałość i szczelność. Pianobeton
zapobiega ich uszkodzeniom i ewentualnym skutkom powstania nieszczelności. Bowiem w
przypadku pojawienia się nieszczelności następuje wypłukiwanie obsypki piaskowej, czego
efektem jest zamulanie instalacji i powstawanie zapadlisk terenu. Jest to zjawisko
szczególnie groźne, gdy występuje pod obiektami, drogami czy parkingami. Obudowa z
pianobetonu eliminuje takie niebezpieczeństwo, gdyż zapobiega osiadaniu i rozszczelnianiu
instalacji. Nikt z branży budowlanej nie ma złudzeń, że przy budowie instalacji następuje
prawidłowe zagęszczenie podsypki piaskowej pod rurociągiem, gdyż nie ma takich
możliwości. Osiadanie powoduje w konsekwencji powstawanie nieszczelności i kosztowne
naprawy. Metoda obudowy pianobetonem podraża nieznacznie koszt inwestycji, którą
amortyzuje się przez 40 lat, ale nakłady te zwracają się w postaci bezproblemowej
eksploatacji. Jeśli warunki przyłączeniowe pozwalają na płytkie posadowienie, to koszt
3
zastosowania pianobetonu zwraca się w postaci znacznych oszczędności na ograniczeniu
kosztów robót ziemnych, unikaniu kosztów przebudowy istniejących instalacji, dużym
skróceniu czasu realizacji i b. dużym zwiększeniu trwałości. W przypadku prowadzenia robót
w czynnych drogach, zastosowanie rozwiązań z pianobetonem umożliwia szybką realizację,
ograniczenie do minimum wyłączenia z ruchu, co jest zmorą wszystkich zmotoryzowanych,
nie powoduje konieczności poprawek z powodu osiadania przekopów.
Bardzo korzystne pod wieloma względami jest stosowanie pianobetonu do obudowy rur
przesyłowych w gruntach słabonośnych, torfiastych czy w przypadku występowania
wysokiego poziomu wód gruntowych.
Obecnie wiele Biur Projektowych w Polsce wprowadza do swoich opracowań pianobeton
jako rozwiązania nie tylko alternatywne, ale wręcz najlepsze.
NIEZASTĄPIONE jest natomiast zastosowanie pianobetonu do wypełnień przy
regeneracji kolektorów metodą relajningu (rura w rurze). Nie ma po prostu lepszego
materiału dającego gwarancje pełnego wypełnienia i jednocześnie termicznego
zabezpieczenia.

Budownictwo komunalne

ZNACZNIEJSZE PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA PIANOBETONU PRZY
BUDOWIE lub remontach SIECI W POLSCE ZREALIZOWANYCH przez WAJM.
– Kamienna Góra (94r) – Zadanie: budowa kolektora ściekowego. Realizacja tego typu
inwestycji w terenie górzystym i kamienistym jest b. kosztowna i trudna ze względu na
warunki gruntowe i strefę przemarzania gruntu. Generalny Wykonawca w porozumieniu z
Inwestorem doprowadził do zmiany projektu. Polegała ona na płytkim posadowieniu
kolektora. Na odcinkach gdzie występowały zagłębienia terenu prowadzono go na
powierzchni. Cały kolektor został obudowany pianobetonem PB 800 w taki sposób, aby
otulała go warstwa o grubości minimum 40 cm. Pianobeton zabezpieczył kolektor przed
ewentualnymi uszkodzeniami i zaizolował termicznie przed zimowymi warunkami
atmosferycznymi. Stosując takie rozwiązanie zaoszczędzono ~ 60 % pierwotnie
zakładanych kosztów inwestycji i skrócono czas realizacji o 50 %. Metoda sprawdziła się
przez 14 lat eksploatacji.
– Głogów – Huta Miedzi (93r). Wypełnienie pianobetonem nieczynnych kolektorów wody Φ
800 i 1200. Przy realizacji nowej inwestycji, wielkie elektrofiltry przemysłowe
zlokalizowano ze względów technologicznych na trasie kolektorów przesyłowych wody
przemysłowej. Postanowiono wybudować nowe nitki kolektorów obchodzące teren
inwestycji, lecz starych pustych odcinków nie można było pozostawić w gruncie na
terenie inwestycji, gdyż mogło to jej zagrozić w przyszłości. Proponowano dwa
rozwiązania: „Wyprucie” ich z ziemi lub zamulenie piaskiem. Pierwsze było zbyt
kosztowne, a drugie nie dawało gwarancji pełnego wypełnienia ze względu na długość
nitek (~120m.). Skorzystano więc z trzeciego rozwiązania, którym była propozycja
wypełnienia pianobetonem PB 1000. Wpompowano go pod ciśnieniem przez otwory
rewizyjne wykonane w szczytach zaślepek. Pojawienie się pianobetonu w takich samych
otworach z drugiego końca było gwarancją 100 % wypełnienia. Zadanie wykonano w 1
dzień za 13 % wartości pierwotnego rozwiązania.
– Głogów – Kanalizacja w drodze (96r). Podjęto decyzję o założeniu kanalizacji sanitarnej
w rejonie, który jej nie posiadał. Kiedy przystąpiono do prac okazało się, że w ulicy
biegną nie zinwentaryzowane sieci przyłączeniowe: kable, wodociągi i gazociągi. Prace
przerwano, bo okazało się, że przebudowa tych sieci przekroczy trzykrotnie założony
koszt inwestycji. Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które pozwoliło jeszcze zaoszczędzić
28 % kosztów. Sieć kanalizacyjną położono nad istniejącym instalacjami i tylko 30-60 cm
pod powierzchnią drogi, ale wykopy wypełniono pianobetonem. Spełnił on kilka zadań:
wyizolował termicznie kolektor, uszczelnił go, usztywnił i zapobiegł osiadaniu nawierzchni
w miejscach wykopów – nawierzchnię drogi ułożono bezpośrednio na pianobetonie.
– Gniezno – Stacja Benzynowa StadOil (97r). Lokalizacja w b. dobrym miejscu Miasta, ale
badanie geologiczne wykazało pokłady torfu i namułów do 12 m. głębokości. Projektanci
sugerowali konieczność wymiany gruntu do tych głębokość, lub zastosowanie b. gęstego
palowania. Metody drogie i czasochłonne a ponadto rozwiązujące jedynie problem z
posadowieniem obiektów i dróg. Pozostawał problem przyłączy i instalacji wodno
kanalizacyjnych. Dla obiektów zastosowano rozwiązanie znacznie prostsze i
korzystniejsze cenowo. Wszystkie zostały posadowione na fundamencie płytowym
(poduszce) z pianobetonu PB 500 – 900 o średniej grubości 80 cm. Natomiast wszelkie
instalacje wod-kan i paliwowe zostały obudowane lekkim pianobetonem PB 500.
Stałe pomiary geodezyjne wykazały, że naturalne osiadanie obiektów wyniosło tylko 0,8
–1,5 mm (znacznie poniżej normy), oraz nie wystąpiły żadne problemy z instalacjami.

– Stacja benzynowa DEA Szczecin (2000) rozwiązania jak w Gnieźnie. Zabudowano 1260
m3 pianobetonu PB 500.
– Obiekt dealerski Volkswagen – Audi w Lubinie (2001). Już w fazie projektowania dla
części zewnętrznych instalacji wodno – kanalizacyjnych uwzględniono ich obudowanie
pianobetonem. Jedynie przyłącza ze względu na głębokość posadowienia kolektorów
zbiorczych, wykonano tradycyjnie. Natomiast wszelkie instalacje wewnętrzne ułożono w
pod posadzkowej warstwie pianobetonu.
– Lublin (2001) ul. Leszczyńskiego. Obudowa Kanalizacji  300, L 630 m. bezpośrednio
pod nawierzchnią asfaltową jezdni.
– KROSNO (2002) – naprawa kolektora ściekowego L 760 m., polegająca na zastosowaniu
metody „rura w rurze”. W istniejący kolektor  800 wprowadzono nową instalację  630.
Przestrzeń międzyrurową wypełniono pod ciśnieniem pianobetonem PB 600. Zadanie
wykonano w ciągu jednego dnia.
– Głogów (2005 i 2009) – wypełnienie pianobetonem PB 600 nieczynnego kolektora
ściekowego pod jezdnią w ulicy Daszyńskiego.
– Warszawa (2006) Huta Warszawa – Budowa nowej walcowni. Wszelkie instalacje od Ф
250 do Ф 1200 – przechodzące pod terenem inwestycji odcięto i wypełniono
pianobetonem. Instalacje zlokalizowane były na głębokościach od 1,5 m do 5 m.
Usuwanie ich z gruntu byłoby b. czasochłonne, kosztowne i prowadziłoby do
destabilizacji gruntu, co dla posadowienia każdej budowli jest b. niewskazane.
– Poznań 2008 Rozbudowa Fabryki Volkswagena – wypełnienie nieczynnych instalacji.
– Warszawa 2007 i 2008 Wypełnienie nieczynnych kolektorów wody w ul. Puławskiej i
Poleczki.
– Łódź 2009 – Wypełnienie tunelu H- 280 cm i L 380 m pod Magistralą Kolejową i rzeką.
– 2003-2015r. Wrocław, Leszno, Biała Podlaska, Ostrołęka, Świnoujście, Gdynia, Poznań,
Krosno, Bydgoszcz, Szczecin, Katowice, Tarnowskie Góry, Rzeszów, Piotrków
Trybunalski, Zagórz, Warszawa, Brzesko, Swarzędz, Tarnów, Płock, Gdańsk, Elbląg,
Katowice, Polkowice, Legnica, Lubin, Łódź, Bielsko Biała, Inowrocław, Włocławek,
Rybnik, Świnoujście, Piekary Śląskie, Mysłowice, Dąbrowa Górnicza, Kalisz, Toruń,
Inowrocław, Bydgoszcz – wypełnienia wszelkiego rodzaju nieczynnych instalacji, oraz
regenerowanych metodą „rura w rurze”. Są to już setki kilometrów wypełnień.
– 2012 r. 02/03 zrealizowaliśmy zadanie obudowy 2 nitek kanalizacji DN 1600 w tunelu
DN 5600 o długości 1400 m pod Wisłą w Warszawie.
– Przepusty drogowe – WAJM wykonał już ponad sto kilkadziesiąt wypełnień na
przebudowywanych lub nowo budowanych przepustach drogowych różnych wielkości na
terenie Polski (n.p. A2, S8, S5, DK11, DK2, DK44).
– Wiele innych pomniejszych, ale nie mniej istotnych zastosowań.
Instalacje obudowane pianobetonem wykazują b. dużą trwałość i szczelność. Pianobeton
zapobiega ich uszkodzeniom i ewentualnym skutkom powstania nieszczelności. Bowiem w
przypadku pojawienia się nieszczelności następuje wypłukiwanie obsypki piaskowej, czego
efektem jest zamulanie instalacji i powstawanie zapadlisk terenu. Jest to zjawisko
szczególnie groźne, gdy występuje pod obiektami, drogami czy parkingami. Obudowa z
pianobetonu eliminuje takie niebezpieczeństwo, gdyż zapobiega osiadaniu i rozszczelnianiu
instalacji. Nikt z branży budowlanej nie ma złudzeń, że przy budowie instalacji następuje
prawidłowe zagęszczenie podsypki piaskowej pod rurociągiem, gdyż nie ma takich
możliwości. Osiadanie powoduje w konsekwencji powstawanie nieszczelności i kosztowne
naprawy. Metoda obudowy pianobetonem podraża nieznacznie koszt inwestycji, którą
amortyzuje się przez 40 lat, ale nakłady te zwracają się w postaci bezproblemowej
eksploatacji. Jeśli warunki przyłączeniowe pozwalają na płytkie posadowienie, to koszt
zastosowania pianobetonu zwraca się w postaci znacznych oszczędności na ograniczeniu
kosztów robót ziemnych, unikaniu kosztów przebudowy istniejących instalacji, dużym

skróceniu czasu realizacji i b. dużym zwiększeniu trwałości. W przypadku prowadzenia robót
w czynnych drogach, zastosowanie rozwiązań z pianobetonem umożliwia szybką realizację,
ograniczenie do minimum wyłączenia z ruchu, co jest zmorą wszystkich zmotoryzowanych,
nie powoduje konieczności poprawek z powodu osiadania przekopów.
Bardzo korzystne pod wieloma względami jest stosowanie pianobetonu do obudowy rur
przesyłowych w gruntach słabonośnych, torfiastych czy w przypadku występowania
wysokiego poziomu wód gruntowych.
Obecnie wiele Biur Projektowych w Polsce wprowadza do swoich opracowań pianobeton
jako rozwiązania nie tylko alternatywne, ale wręcz najlepsze.
NIEZASTĄPIONE jest natomiast zastosowanie pianobetonu do wypełnień przy
regeneracji kolektorów metodą relajningu (rura w rurze). Nie ma po prostu lepszego
materiału dającego gwarancje pełnego wypełnienia..

PB przy budowie dróg i parkingów

Dot: zastosowań pianobetonu w budownictwie drogowym i przy stabilizacji gruntów i
podbudowy pod różne nawierzchnie.
Przedstawiamy poniżej kilka ciekawszych i znaczniejszych przykładów z naszych
realizacji związanych z zastosowaniem pianobetonu w Polsce w przedmiotowym lub
pokrewnym zakresie.
– Toruń (92r) Parking salonu meblowego f-my „Baxpol”. Powierzchnia ok. 900
m2. Po wykorytowaniu i osadzeniu elementów odwodnienia i krawężników wykonano
podbudowę z pianobetonu, na której ułożono nawierzchnię z kostki
betonowej. Po wieloletniej eksploatacji nie stwierdzono żadnych zapadlisk czy
wysadzeń nawierzchni. Od tamtego czasu wykonano już dziesiątki parkingów
z zastosowaniem podbudowy z pianobetonu z jednakowym pozytywnym skutkiem
w różnych miejscowościach Polski.
– Legnica (94r) – Elektrociepłownia WPEC. Wykonanie podtorza suwnicy bramowej
do rozładunku wagonów. Ze względu na grunt słabonośny podtorze
zapadało się zagrażając bezpieczeństwu pracy. Wykonano je na nowo wykonując
podbudowę w ten sposób, że wykop o kształcie rowu wypełniono warstwą
pianobetonu o grubości 60 cm w centralnym punkcie, a następnie wykonano
płytę z betonu zbrojonego gr. 10 cm, do której mocowana była szyna
podtorza suwnicy. Problem zapadania się został rozwiązany.
– Warszawa (95r) – Centrum Handlowo-Usługowe Bemowo. Parkingi, chodniki i
przejścia zostały wykonane na podbudowie z pianobetonu.
– Poznań (95r) – Spółdzielnia Mieszkaniowa Służby Zdrowia. Kompleks obiektów
mieszkalnych z pasażem handlowym. Wszelkie drogi, parkingi i chodniki
zostały wykonane na podbudowie z pianobetonu PB 600 i PB 800. Nawierzchnie
zostały wykonane z pressbetonu i kostki betonowej.
– Wolsztyn (96r) – Wiadukt na trasie Poznań – Zielona Góra. Przez kilka kolejnych
lat rokrocznie remontowano zapadającą się jezdnię, co było kosztowne i
wymagało zamykania drogi na 5-6 tygodni powodując tym samym poważne
utrudnienia w ruchu. Spowodowane to było osiadaniem przypory wiaduktu, aż
zaczęło to zagrażać bezpieczeństwu całej konstrukcji wiaduktu. IBDiM w Warul.
szawie opracował projekt odciążenia przypory, polegający na rozebraniu nasypu
przy przyporze i wypełnienie pianobetonem. Zabudowano 450 m3 pianobetonu
o gęstości obj. 800 Kg/m3 odciążając przyporę o 630.000 kg. Zjawisko
osiadania ustąpiło. Problem został rozwiązany z pozytywnym skutkiem.
– Gniezno (97r) – Stacja Benzynowa StadOil. Lokalizacja w b. dobrym miejscu,
ale badanie geologiczne wykazało konieczność wymiany gruntu na głębokość
8-12m, lub b. gęste palowanie. Metody drogie i czasochłonne. Zastosowano
rozwiązanie znacznie korzystniejsze. Wszystko (obiekty, zbiorniki, drogi i parkingi)
zostały wybudowane na poduszce z pianobetonu PB 600 – 900 grubości
60 – 80 cm. Stałe opomiarowanie wykazało, że po roku osiadanie obiektów
wyniosło tylko 0,8 –1,5 mm!
– Głogów (97r) – Obiekt dealerski OPEL. Posadzki, drogi i parkingi na podbudowie
z pianobetonu. Łączna powierzchnia 3800 m2.
– Józefów k. Warszawy (98r) Plac magazynowy samochodów DEAEVO –
55.000 m2 utwardzono warstwą pianobetonu PB 1000 o śr. grubości 10 cm.
Plac miał pełnić funkcję zastępczą przez max 2-3 lata, a spełnia z powodzeniem
swoją funkcję do dnia dzisiejszego.
– Warszawa Wilanów (98r) – ulica osiedlowa „Nad Wilanówką” o długości
1200m. Całość zadania została wykonana na pianobetonie PB 800 grubości
15 cm, na której ułożono nawierzchnię z kostki brukowej.
– Kostrzyń – Gorzów (98 – 01r) – Przebudowa dróg krajowych, obejmująca
naprawę starych i budowę nowych przepustów. Było to skomplikowanym problemem,
rozwiązaniem którego w projekcie były m.in. kosztowne rozbiórki
drogi na jej szerokości. Alternatywą dla tego projektu było tańsze i skuteczniejsze
rozwiązanie: obudowę przepustów wykonano z pianobetonu PB 600,
wypełniając nim puste przestrzenie na całej szerokości drogi, bez konieczności
jej rozbierania.
– Głogów (98r) – Hurtownia EUROCASH. Drogi dojazdowe i parking wykonano
z pianobetonu PB 1000 gr. 15 cm. Nawierzchnię wykonano z asfaltu grubości
5 cm.
– Toruń (05.00r.) – Centrum Ogrodnicze. Parking o pow. 4000 m2 + drogę dojazdową
wykonano na podbudowie z pianobetonu PB 800 grubości 20 cm.
Podbudowę pod część ekspozycyjną o pow. 3800 m2 wykonano także z pianobetonu
PB 500. Wszystkie nawierzchnie zostały pokryte kostką betonową.
– Bydgoszcz (10.00r.) – Salon Meblowy. Parking i drogi dojazdowe o łącznej
powierzchni 3700 m2 wykonano z zastosowaniem pianobetonu PB 1000 grubości
15 cm. Nawierzchnię wykonano z kostki betonowej. Pianobeton wykorzystano
też na podbudowę posadzek i do wykonania chodników.
– Szczecin (12.00r) – stacja benzynowa DEA. Lokalizacja na gruncie namułowym
o b. niskiej nośności. Konieczne było nawet zastosowanie Larsenów zabezpieczających
przed spływaniem skarp wykopów. Zastosowano rozwiązanie
jak w Gnieźnie, posadowiając całość opracowania na warstwach stabilizacyjnych
z pianobetonu PB 500.
– LUBIN (09.01) – Obiekt Dealersko-Serwisowy VW-AUDI 8200m2 parkingów i
dróg wewnętrznych wykonano z kostki betonowej na podbudowie z pianobetonu
PB 800 i PB 1000.
– Rybnik (07.02) stabilizacja gruntu pod posadzki obiektu przemysłowego BECKER-
WARKOP na pow. 5.000 m2. Zastosowano pianobeton PB 500 i PB 800.
– Bydgoszcz (02.02) fundament płytowy na gruncie słabonośnym w układzie
dwuwarstwowym z PB 500 (60%) i PB 1000 (40%) pod 3 – kondygnacyjny
obiekt NBP.
– Głogów (05.02) – obiekt dealerskj RENAULT. Stabilizacja gruntu pod Konstrukcję
i ściany obiektu z PB 600, podbudowa pod posadzki z PB 500, parkingi
i drogi na podbudowie z PB 800.
– Warszawa (08.02) – METROPOLITAN, wypełnienie konstrukcji stropów nad
garażem podziemnym, po których odbywa się ruch kołowy. Zastosowano pianobeton
PB 1000.
– Poznań (11.02) – Budowa obiektu Miejskiej Straży Pożarnej – 2.800 m2. Zastosowano
PB 500 dla odciążenia stropu i na nim ułożono nawierzchnię z kostki
betonowej #6cm. Odbywa się ruch kołowy ciężkich wozów Straży Pożarnej.
– Warszawa (08.03) budowa BLUE CITY – wypełnienie stropów z ruchem kołowym
nad garażem podziemnym 2.800 m3.
– Kraków 2004. Remont parkingu piętrowego przy Cinema CITY. Odciążenie
konstrukcji piętra o 450 ton przez wymianę betonu na pianobeton PB 600 –
280 m3. Nawierzchnia z kostki betonowej.
– Warszawa (08.05) – RONDO ONZ – nadbudowa stropu przejścia podziemnego
PB 1000 – 120 m3.
– JANKI k. Wa-wy (09.05) – Centrum Handlowe IKEA – podbudowa drogi, PB
800 – 360 m3 i parking na stropie parkingu podziemnego.
– Warszawa 2007 – C.H. MARYNARSKA POINT. Nadbudowa stropu podziemia
dla ruchu pojazdów.
– Warszawa 2008 – Zespół Apartamentów TRITON PARK, 3280 m2 # 18 cm z
pianobetonu PB 500 na użytkowych tarasach dachowych.
– Poznań 2008 – Centrum Handlowe MALTA- parking wielopoziomowy, wypełnienie
pianobetonem PB 600 wraz z ukształtowaniem spadków: 5800 m2.
Nawierzchnia z kostki # 6 cm.
– Warszawa 2008 – Zespół apartamentów LIPOWY PARK – 3400 m2 – strop
użytkowy parkingu podziemnego. Pianobeton PB 500 # 17 – 40 cm.
– Warszawa 2011 – Obiekt dealersko serwisowy VOLVO. Parking na dachu
obiektu. Podbudowa z pianobetonu PB 500 z wyprowadzeniem spadków o #
12-28 cm. Nawierzchnia z kostki betonowej.
– Warszawa 2012 – Bielany Residence Parking 3 poziomowy wyprowadzenie
spadków z PB 800 3800 m2,
– Warszawa 2013 – Zespół mieszkalny ul. Krakowska 291. Dziedziniec, strop
nad garażem podziemnym, podbudowa ciągów komunikacyjnych 1800 m2.
– Olsztyn 2013 – plac składowo – manewrowy REMONDIS 6.500 m2. Podbudowa
z pianobetonu PB 1000 # 30 cm.
* POSADZKI na gruncie: Śrem 94 – Fabryka Mebli „Febrű” (4.700 m2); Warszawa
95 – Centrum Usługowo Handlowe „Bemowo” (4.200 m2); Legnica 95 – Szkoła Podstawowa
nr 20 (5.200 m2); Poznań 96 – Centrum Handlowe „Hala Górecka” (7.500
m2); Łódż 96 – Budynek wielokondygnacyjny UDT (4.600 m2); Gorzów 97 i 99 – „Zakłady
Graficzne” (3.400 m2); Pruszków 97 – Hala Mgazynowa f-my „Jack Stadt”
(1.400 m2); Legnica 97 – Szkoła Samochodowa (3.600 m2); Wrocław 98 – Obiekt
Produkcyjno-Magazynowy „US Pharmacja” (3.600 m2); Głogów – 97r Obiekt Serwisowo-
Dealerski OPEL (1640 m2); 99r Hurtownia „Eurocash” (2.450 m2); 00 Fabryka
Styropianu (5.000 m2); Ostaszewo k. Torunia – 98 i 00 Centrum Ogrodnicze (6.200
m2); Bydgoszcz – 00 Salon Meblowy „Stolprodex” (4.500 m2); LUBIN 01 – Obiekt
Dealersko-Serwisowy VW-AUDI (4300m2 posadzek); Warszawa IKEA 05 – 6.500
m2; Łódź – CH Manufaktura 3400m2; obiekty handlowe LIDL, POLO MARKET,
16000 m2; ELBLĄG Fabryka mebli 8000 m2 oraz wiele, wiele innych, gdzie WAJM
wykonał podbudowy posadzek z pianobetonu.
Zalety:
Zastosowanie wylewanego betonu komórkowego o dużej płynności zapewnia
– szczelne wypełnienie każdej przestrzeni, co – oprócz konstrukcyjnych zalet – daje
gwarancję, zabezpieczenia przed wypłukiwaniem w przypadku pojawienia się
niekontrolowanych cieków wodnych i degradacją budowli drogowych.
– nie stwarza niebezpieczeństwa uszkodzeń jakichkolwiek instalacji układanych w
warstwie podbudowy .
– ułatwienie wykonania ponieważ pianobeton produkowany jest na budowie i bezpośrednio
z agregatu produkcyjnego podawany jest wężem do miejsca zabudowy,
a tym samym skrócenie czasu wykonania w porównaniu do innych rozwiązań.
– ponad trzykrotne obniżenie ciężaru konstrukcji w porównaniu z innymi materiałami,
a zwłaszcza betonem, co zmniejsza znacznie nacisk konstrukcji na grunt i pozwala
tym samym realizacje różnych budowli na terenach słabonośnych bez
kosztownej konieczności wymiany gruntu czy nawet palowania.
– Zabezpieczenie przed przemarzaniem ze względu na właściwości termoizolacyjne.
– Skrócenie czasu realizacji i obniżenie kosztów budowy. Agregat ma wydajność
20-25 m3 pianobetonu na godzinę. Pozwala to na wykonanie minimum 1000 m2
podbudowy o grubości 20 cm dziennie. W przypadku temperatur pow. 180 C, już
po 24 godzinach można na pianobetonie układać dowolną nawierzchnię.
Wszystkie nasze dotychczasowe realizacje funkcjonują do dziś bez jakichkolwiek
negatywnych zjawisk i reklamacji.
Mam nadzieję, że te informacje pomogą w podejmowaniu decyzji o zastosowaniu
pianobetonu.

All Projects
  • Blizniak D
    anemptytextlline
  • Citroen
    anemptytextlline
  • DEA Szczecin
    anemptytextlline
  • UNIBEB
    anemptytextlline
  • Lidl Łódź
    anemptytextlline
  • Lidl Wrocław
    anemptytextlline
  • Lotnisko Ławica
    anemptytextlline
  • Cinema City
    anemptytextlline
  • Galeria Malta
    anemptytextlline
  • IKEA
    anemptytextlline
  • Gniezno Wzgórze Lecha
    anemptytextlline
  • TOPAMA
    anemptytextlline